גילעד כתב:שאלה לגבי שנת שמיטה.
למרות שאיני מקפיד בהלכות שמיטה וכו' הנושא מעניין בהקשר הרחב...
1. האם כל הארץ (כל השדות) בשמיטה באותה שנה?
אם אני מבין נכון השנה היא שנת שמיטה - אז לכאורה כל היבול השוטף מכל השדות נפסק לשנה שלמה. זה אמור ליצור מחסור חמור שמצריך "יבוא" מואץ ומאד לא הגיוני. ואם אותה שנה היא גשומה/שחונה במיחד או חמה/קרה במיוחד - זה אפילו יכול להעצים את הבעיה ולגרום לתקופה קשה בשנים הבאות. האם לא היה יותר חכם שההלכה תהיה שכל שדה יהיה בשמיטה בשנה אחרת? כך שהאפקט של שנת השמיטה "יתמצע" ברמה הארצית.
2. נניח ששתלתי עץ לפני פחות שבע שנים (נניח לפני ארבע שנים), האם הוא בשמיטה השנה? כלומר נכנס למחזור הארצי למרות ש"עוד לא הגיע לפרקו"?
תודה.
שבוע טוב, גלעד
1. כן. שנת השמיטה היא ציווי המתייחס לכל ארץ ישראן 'במכה אחת'
השמיטה היא לא רק לגבי תוצרת האדמה, אלא אף ל'שמיטת חובות'. ויש הרבה ששומרים על כך גם כן, ועם זאת ישנם מיני 'תיקונים' שנועדו לשמור על מי שהלווה.., שלא יפסיד וירד מנכסיו. נעשה תכנון מיטבי מראש, כמה ירקות ופירות נדרשים ואותם רוכשים מ'נוכרים' או מהיתרים של 'תוצרת בית דין' ועוד. תוכל לקרוא על כך בשרשור המוצב בראש הפורום והעוסק בעניין ומסביר על כך בהרחבה די ברורה.
כל זאת מתוך ידיעה ברורה שהשמיטה טובה לאדמה, כמו ששבת של מנוחה, טובה לנו לאחר 6 ימים של עבודה. האדמה, לאחר 6 שנים של 'עבודה' מאומצת, שמחה לנוח ועל כן בשנה שאחרי, תוציא תוצרת טובה יותר. ועוד, מובטח לנו כי בשנה שלפני השמיטה, תהיה לנו תוצרת טובה ורבה יותר מהרגיל.
השיטה של 'גידול מחזורי' מיושמת בהרבה משקים חקלאיים (אורגנים ולא אורגנים), בארץ ובחו"ל, כי הוכיחה את צדקתה / יעילותה בהשארת שטח למנוחה והתאוששות לאחר גידול.
2. כן, בין אם העץ הוציא פרי או לא, הוא בשמיטה. שיהיה ברור! מותר לאכול את פרי העץ הזה (אם הוציא פירות) וכן של כל עץ אחר, במהלך שנת השמיטה. רק יש לנהוג בנימה של קדושה אל השארייות מגידולים שגדלים אצלנו בשנת השמיטה. לנהוג בקליפות בכבוד ולא להשליכם 'סתם' לאשפה או לערימת הקומפוסט, אלא לאחר שאיבדו צורת פרי ואינם ראויים יותר למאכל
זה בקצרה ובתימצות. כאמור, למעלה יש שרשור עם הרבה חומר בנושא