שחיין כתב:אענה תשובה כללית.
לאור האמור, אתה למד שאי התפתחות אוצר בית דין קשורה לאידאולוגיה חרדית מתפתחת מחד והיצמדות להיתר המכירה מצד שני.
זה לא שא"א לספק סחורה למשך תקופה ארוכה מאוצר בית דין.
אגב, עדיין יש תפו"א שישית!
גזר, עגבניה, מלפפון, גמבות ובננות - כל אלו מסופקים מאוצר בית דין לכל המעוניין. ואם יהיה יותר ביקוש תהיה גם יותר אספקה ותתרחב קיומה של מצוות שמיטה!!! [ואני שב ומדגיש שלקנות מגוי זה לא שמיטה !!!! אין כל קשר בין זה למצווה !! ולכן, זו טעות הלכתית חמורה וביזוי של התורה וההלכה לקרוא לצעד זה "שמיטה לחומרה".]
כמובן שבשלב כל שהוא יצטרכו גם באוצר הארץ ליבא חלק מהסחורה
אבל עד אז אפשר לקבל סחורה מיהודים המגדלים בארץ.
הרמב"ם כתב את דברי המשנה "מחזקין ידי גויים בשביעית"
למי שהולך לפי שיטת הרמב"ם בעניין ספיחין (כמוני) אכן לרכוש יבול נוכרי/חו"ל זה שמיטה למהדרין,
לכן כמו שכתבת מכיוון שרוב רובם של החרדים לא פוסקים לפיו, אז מבחינתם יש מקום להסתמך על הדעות האחרות.
מבחינתי וזה גם מה שהרב שלי שאיתו אני מתייעץ, המליץ לי
יש עדיפות לסחורה לפי המקום ממנה היא באה-
1. יבול שישית (עוד פחות מחודש כבר לא יהיה במדפים, אם תסתכל על התפוחי אדמה שהם יבול שישית תראה שהם כבר מתחילים לשנות צורה)
2. מצעים מנותקים (כל החקלאים יהודיים ולכן זה מתאים לכל האדיאולוגיות ולכל הפוסקים)
3. יבול ערבה (לא ראיתי פוסק אחד שכתב שבערבה הדרומית - מאזור עין יהב ודרומה - מתקיימים דיני שביעית, גם לדעת המחמירים ביותר)
4. יבול חו"ל (מבחינה אידאולוגית אנחנו נעדיף לפרנס גויים שחיים בחו"ל ולא את הגויים שחיים בארץ ומנסים לכלות אותנו, חוץ מזה שכיום
יש הרבה חקלאים יהודים שהקימו חממות בירדן בשביל שנת השמיטה).
5. יבול נוכרי מחקלאים ערבים בא"י (נכון מבחינה אידיאולוגית זה קצת קשה אבל מבחינתי שאני הולך לפי הרמב"ם אין לי משהו אחר).
6. היתר מכירה (כמו שכתבת אחריות לכלל עם ישראל).
7. אוצר בית דין/הארץ אך ורק בפירות- לא בירקות.
שחיין כתב:איני מקבל את הקביעה הלכתית שבערבה אין דיני שביעית [אך זה נושא אחר שלא כאן מקומו].
יש משנה מפורשת, "כל שלא כבשו עולי בבל אין בו קדושת שביעית"
http://www.daat.ac.il/daat/shmita/horaa/gvulot.htm קישור שמסביר את כל הגבולות
שחיין כתב:לגבי הקשיים בעצי פרי.
זה לא עניין של דינים יחודיים אלא של דרכי הגידול [גיזום, דילול פרי וכו'].
עץ אפרסק למשל, מוציא המון פירות ואם לא מתבצע דילול הרי שהפרי המתקבל הוא קטן כמו עינב בודד. אתה תקנה את זה?? אתה רוצה פרי גדול ובשרני כמו כל שנה.
אני לא מכיר מקרוב את תחום רק משתף במה שקראתי.
זאת עוד אחת מהבעיות שלנו היום שאנחנו רוצים רק את הפרי הגדול, היפה, והעסיסי. אולי אם לא ידללו נוכל לרכוש יותר פירות (אמנם יותר קטנים) באותו סכום (מבחינת משקל)
אם שנה אחת לא ידללו את העץ אני לא בטוח שיקרא לו משהו, החשש היחיד שאני חושב עליו זה קריסת הענפים שבשביל זה החקלאים מקדימים תרופה למכה וקושרים
עם רצועות את כל הענפים.
שחיין כתב:אמת שהרמב"ם הוא היחידי שכתב את כל הלכות שמיטה ולמעשה כל החיבורים הראשוניים כמו פאת השולחן ושבת הארץ הם למעשה הערות על הרמב"ם, אך לא בכל דבר פוסקים כמוהו וספיחין הוא דוגמא לכך.
אולי כשיגיע משיח יפסקו כמותו בכל מקום