מאמר מרוכז - הכל על תולעים אדומות

הגעגועים ל"ירוק" על כל היבטיו, כבר הפכו לעובדה. האנשים רוצים ירוק ליד הבית במקום מפלצות הבטון, האנשים רוצים להתחבר לטבע. לבריאות. לריח הירק של פעם, כן, כן, תתפלאו פעם (עד לפני עשרות בודדות של שנים) היה ריח לצנון לעגבנייה לגזר, לשסק, לשזיף ולרימון, שלא לדבר על הטעם הנפלא של פעם. עכשיו, אנו מביאים לכם במה/פורום לגינון האורגני, ובה כל מה שרציתם לדעת על גינה אורגנית המשלבת עצי פרי, פרחים, צמחי תבלין וירקות. והכי חשוןב, איך להעיר את האדמה מהבחינה האורגנית, איך לחיות בהרמוניה עם האדמה, ללא מזיקים וללא מחלות.

כיצד מגדלים באופן אורגני? כאן תקבלו מידע מקיף מטובי המומחים. תוכלו גם להיעזר בכתבות בפורטל כאן נעים – בקטגוריה החדשה; גינון אורגני.
http://www.kan-naim.co.il/naim.asp?cid=531


כתובת ' ירוק נעים - גינון אורגני, אקולוגי, סביבה' בפייסבוק;
http://www.facebook.com/pages/%D7%99%D7 ... 56?sk=wall

כתובתנו: kan-naim@bezeqint.net
gardennaim@gmail.com

גלישה נעימה.

מאמר מרוכז - הכל על תולעים אדומות

הודעהעל ידי אשד נבו » 11 ינואר 2007,14:04

'תולעים אדומות' - וורמיקומפוסטציה


לתמונות של התולעים המדוברות, הכנסו לקישור הבא, ל'גוגל' - הרבה תמוונות ואתרים בנושא

http://images.google.co.il/images?q=Eisenia+fetida&hl=iw&btnG=%D7%97%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%A9+%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%95%D7%AA

קודם כל אספר כי שמי הוא אשד, תושב גן יבנה, בן 33 ונחשפתי לנושא לפני כשנה, תחילה מעט נגעלתי, אך לאחר שאשתי הביעה תמיכה, ולעסק הזה חשובה התמיכה המשפחתית, ולאחר מספר ימים נוספים - נדלקתי.

ברצוני לציין שיש המון מאמרים באינטרנט הן בעברית והן בלעז אודות התולעים ואני למעשה רכשתי באופן עצמאי את הידע שלי משם ולא ממקור מוסמך כלשהו, כמו כן הידע שלי נובע בחלקו הרב מניסוי וטעייה בעת הגידול.

ובכן... וורמיקומפוסטציה (וורמי = תולעת, לטינית) הנה מחזור פסולת אורגנית באמצעות תולעי קומפוסט. זהו תהליך אשר בו תולעי הקומפוסט האדומות (Eisenia fetida) פועלות לצד מיקרואורגניזמים רבים בפירוק פסולת אורגנית.

באמצעות מיכל תולעים ביתי אנו יכולים למחזר את הפסולת האורגנית שלנו ולהחזיר את היסודות מהן היא מורכבת בחזרה לאדמה. באמצעות יישום השיטה, הפסולת האורגנית תסיים את דרכה לא כמפגע סביבתי, אלא תהפוך לחומר אורגני משובח ביותר כמזון ודשן אורגני לאדמה.
עם הזמן גיליתי שאין אמת אחת התולעים הן סתגלניות ולא בררניות באשר לבית הגידול שלהן, למרות הטמפרטורה המוצהרת הן שרדו אצלי את הקיץ (למעלה מ- 40 מעלות) ובימים אלה שורדים את הקור היורד מ- 10 מעלות,



כיצד מגדלים תולעים אדומות

כיצד מתחילים?

1. ההתחלה הינה על ידי רכישה של מספר תולעים, אל דאגה התולעים עסוקות במהלך חייהם בשני דברים- אוכל ורביה, כך שתוך זמן קצר הכמות גדלה וגדלה. החישוב הוא כי האוכלוסייה מכפילה עצמה ותנאים אידיאלים אף משלשת בכל חודשיים -שלושה.

2. המיכל - יש המגדלים את התולעים בפח קטן מתחת לכיור לצד הפח "הרגיל", אצלי בבית אין אישור לכך מצדה של אשתי ולכן התולעים מגודלות בגינה בתוך בגיגית אותה מצאתי, יש העושים ערימה (וואל) ויש המגדלים בתוך עציץ גדול או קטן. יש כאלה אשר שמו את התולעים בסתם קופסא. ראיתי מגדלים שעשו סתם מסגרת מקרשים ותחתית של יריעת פי וי סי. בנוסף יש בשוק מיכלים מיוחדים בעלי מספר שלבים, לא ראיתי כאלה בארץ. מה שחשוב שיהיו חורים למטה לעודפי המים וכן שהמיכל יהיה מחומר לא מתכלה (כמו קרטון).

3. התולעים אוהבות חושך ולכן לפחות להתחלה מומלץ לפזר חתיכות עיתון (רצועות) אשר ישמשו הן כמזון והן מקום מסתור מהאור.

4. לחות - התולעים חיות בתנאי לחות גבוהים ולכן על הערימה להיות לחה, בקיץ זה אומר הרטבה יומיומית כמעט. כאן המקום לציין שעודף מים עלול לגרום להטבעת התולעים והמתתן.

5. מזון - פסולת אורגנית, יש השמים גם ביצים, קרטונים, עיתונים, כסחת דשא. הווניל של התולעים זה צואת סוסים (בתנאי שלא קיבלו תרופות נגד תולעי מעיים) וכן צואת בעלי חיים צמחוניים.

6. אור - התולעים סולדות מאור ופעילות בחושך, מומלץ לכסות את המיכל על מנת לשמור על חושך תמידי וכן להימנע מהצבת המיכל בשמש ישירה.

7. טמפרטורה - על פי נסיוני, בניגוד למרווח הטמפרטורות הפורמאלי (15-30 מעלות) הן חיות הן בטמפרטורות נמוכות והן בגבוהות מזה, אם כי ככל הנראה התהליכים בטמפרטורות קיצון מאטים אותן.

עד כאן, פשוט וקל והכי חשוב - ידידותי מאין כמוהו לסביבה,



הפרדת ההומוס מהתולעים


ראשית אציין כי למיטב ידיעתי בקיבוץ דוברת ובמקומות העוסקים בתחום בסדר גודל שכזה ישנה טכנולוגיה אשר מפרידה את התולעים מההומוס.
בגינה האורגנית שלנו ובסדר גודל הביתי ישנם פתרונות אחרים.
מספר שיטות להפרדה לכל אחת יתרונות וחסרונות:

1. שיטה הראשונה מנצלת את העובדה שהתולעים מאד לא אוהבות אור, ברגע שהוחלט להפריד את התולעים מהחומר המוכן, חושפים את המיכל לאור, התולעים ממהרות להתחפר ומה שנותר לנו ממעל זה ערימה נטולת תולעים.
החסרונות העיקריים - אם לא כל הערימה מוכנה אזי ההומוס המוכן נמצא בתחתית הערימה ולא בקומה העליונה, אנו אוספים גם ביצים שהן הרי תולעים לעתיד ויתפתחו לכדי תולעים בערימה המוכנה.

2. שיטה שנייה שלמדתי עליה מידידי אלכס קצ'אן היא שיטה המכונה בפיו - פירמידה - שיטה דומה לזו הקודמת אבל מחלקים את הערימה המוכנה לפירמידות כאשר לאחר זמן מה כפי שרשמתי קודם התולעים מתחפרות והחלק העליון קל לאיסוף.
החסרונות בשיטה הן זהות והיתרונות הן הקלות באיסוף, למעשה השיטה דומה רק מבנה הערימה שונה.

3. שיטת ההפרדה הידנית - יום משפחתי ליד ערימת התולעים - כל משפחה מפרידה יחדיו תולעת תולעת מתוך הערימה - חוויה מהנה לכל המשפחה מתוך ניסיון
החיסרון הוא הפסד התולעים שפספסנו וכמובן הביצים שטרם בקעו.

4. השיטה הנראית לי הכי מקצועית היא לחכות שכל הערימה תהיה מוכנה, מומלץ לידה ובצמוד לה להתחיל בערימה חדשה של פסולת אורגנית.
התולעים עם הזמן ימצו את המזון המסופק להן ויעברו באופן אוטומטי לערימה שליד, אם נמתין עוד כחודש ימים יבקעו גם הביצים וגם התולעים הצעירות יעברו לבד לשם.

ואריאציה על שיטה זו היא בתוך המיכל המוכן לשים באחת הפינות זבל אורגני טרי ולהמתין כחודש, התולעים יתמקדו באוכל ששמנו להן וההומוס המוכן יהיה נקי מתולעים.

* מגדל מקצועי שלא אנקוב בשמו אמר לי שהוא לוקח בחשבון שכאשר הוא מפיק הומוס ואף מיבש אותו אז הוא לוקח בחשבון שכ- 10% מהתולעים בערימה מתייבשות גם כן יחד עם ההומוס המוכן.

באופן אישי אני חושב שאם נמתין את החודש הזה בסובלנות אז כמות התולעים שנקריב על מזבח ההומוס יהיה אפסי או לפחות הרבה יותר קטן.


בעבר מניתי מספר שיטות לבצע הפרדה זו
מודה, לא הייתי שלם עמן מאחר ומניסיוני מספר שתיוותר ביצת תולעים אחת על מנת להתחיל שוב מחזור שלום.
כמו כן לא פעם לאחר הפרדה טובה ובחלקה ידנית מצאתי את ערימת ההומוס המוכן כאשר נותרה בו לחות והוא חיכה לשימוש, עמוסה בתולעים למרות ההפרדה.
חשבתי על פיתרון נוסף ואני רוצה לשתף אתכם. פיתרון זה משלב מספר תכונות של התולעים ומכאן יעילותו.
אני ממליץ לצד ההומוס המוכן לשים זבל אורגני המחכה לתולעים שיעכלו אותו - עד כאן אין שינוי.
אבל בנוסף אני חושף את ההומוס המוכן לאור ונותן לו להתייבש. שיטת הייבוש
הייבוש אינו מוחלט מאחר ומיד לחות נחוצה כדי לשמר את כל החברים החיוניים שהצטברו בו.
אבל יחד עם זה הסביבה אינה עוד אופטימאלית והלחות אינה מספקת.
אט אט התולעים ישמחו לעזוב את הערימה אותה ייבשנו וילכו לעבר המקום הלח המתאים להן.
אני ממליץ לחכות מספר שבועות במצב זה כדי שגם תולעים חדשות שבוקעות יוכלו לנדוד למשכן החדש.
מקווה שהועלתי - אשמח לתגובות

אשד נבו

לפרטים, הדרכות, מכירה של תולעים וכד' צרו קשר איתי

אשד, בטלפון 054-6878818
אשד נבו
 

לגבי המאמר..

הודעהעל ידי ראובן אורן » 11 ינואר 2007,14:04

ריכזתי את כל הנתונים מ 4 המאמרים שהביא אלינו אשד נבו למאמר אחד מרוכז

בהצלחה לכולם !
מנהל פורום - גינון אורגני ואקולוגי - הדרכה ויעוץ

באדמה בריאה - גדלים צמחים בריאים
צמחים בריאים - לא סובלים ממזיקים
סמל אישי של המשתמש
ראובן אורן
מנהל ראשי
מנהל ראשי
 
הודעות: 30208
הצטרף: 05 יוני 2006,14:04
מיקום: זכרון יעקב

הודעהעל ידי עמרי » 19 ינואר 2007,14:04

מה אני עושה עם התולעים לאחר-מכן?
מועך אותן וזורק אותן לקומפוסט? :?

עדכון: אהה...סליחה. אז הקאקי שלהם זה ההומוס ואז פשוט מפרידים את זה מהם...
אז לפיכך...
מתי להפריד?
עם איזו אדמה אני מתחיל לגדל אותם?

עמרי.
עמרי
 

אפשר להוסיף פרטים ?

הודעהעל ידי מיכאל » 04 יולי 2008,14:04

הבנתי שאם עושים מגש מסגרת... למלעה רשת.. ולמטה כל הצואה נופלת..
השיטות שאשד הסביר לא הכי ברורות... ואיך מתחילים ? איפה קונים ?
כמה למה ..
מיכל ? איזה גודל מומלץ.. איזה לא מומלץ.. כמה זמן לוקח התהליך.. מה גודל הערימה יחסית למיכל...

אם אמרת שהן מתחפרות תחת אור.. אז האם אפשר להפוך את המיכל.. כי כתוב הרי שההומוס המוכן למטה... ואז להאיר בצד השני... ? ולפתוח אז.. כי אז אנחנו מקבלים את מה שיש למטה.. .
מיכאל
 

הודעהעל ידי tomas6565 » 08 יולי 2008,14:04

אשד אם תוכל להביא תמונות של התהליך
או רק של התוצר הסופי זה יועיל מאוד... :P
tomas6565
 

Re: מאמר מרוכז - הכל על תולעים אדומות - אשד נבו

הודעהעל ידי רננה » 17 יולי 2009,14:04

תולעים אדומות. ובכן, כל העסק הוא משחק מהנה עד מאוד. בתנאי שלא מציקים להן ושומרים על כבודן. למדתי במשך הזמן לשחרר אותן לבחור בעצמן מה טוב להן, לכן אני לא מחזיקה אותן בכלוב שאי אפשר לברוח ממנו. אני מגדלת אותן בערימה של קומפוסט חצי מוכן על האדמה. הן אוכלות ומתרבות, נודדות להיכן שנוח להן באופן חופשי למדי. אני שומרת על לחות ועל חושך- כיסוי בעזרת יריעת בד. הערימה נמצאת בצל, ומונחת על האדמה. כשנראה לי שהחומר מוצה, לאחר כמה חודשים, אני עורמת אותו בצד אחד, מניחה רשת פלסטיק קשיחה (דופן של ארגז פריק) כמו קיר באמצע, ובצד השני אני עורמת חומר טרי של קומפוסט חצי מוכן מערימת הקומפוסט שלי. מרטיבה, מכסה בשמיכה או בבד, ומניחה לטבע לעשות את שלו. במשך כמה שבועות תעבורנה התולעים לצד הטרי יותר. לזרוז התהליך ניתן להפסיק את ההשקיה בצד וותיק, ולהמשיך להשקות רק בצד הטרי. החומר יתנקה מתולעים במשך הזמן. העיסוק כולו משתבח בזכות האיטיות. לכן- קחו נשימה וסימכו על החברים. כולם יודעים נפלא מה לעשות. בהומוס יש ביצים. הרוב הולך אל גומות העצים, אבל חלק קטן אני מכניסה לארגז פלסטיק ונותנת תנאי לחות וחושך. מתפתח שם גרעין רביה חדש, לחלוקה לחברים ולכל מקרה אחר. אגב חלוקה- מי שזקוק לתולעים יכול לקבל ממני, התנאי היחיד הוא מסירה ביד. הדואר לא מתאים לכך מבחינתי.
ליצירת קשר- 050663028 , בהצלחה לכולם, רננה
רננה
 

Re: מאמר מרוכז - הכל על תולעים אדומות - אשד נבו

הודעהעל ידי אבי אלימלך » 18 יולי 2009,14:04

רננה
סוף סוף אני רואה שאפשר בלי להשתעבד(ארגזים,.....וכו).
אני חייב לראות את זה.
גם אני מושבניק והתהליך שאת מתארת(על האדמה)ניראה לי מתאים.
שבת שלום
אבי אלימלך
גנן אורגני
 
הודעות: 5414
הצטרף: 26 יולי 2008,14:04
מיקום: מושב גינתון

Re: מאמר מרוכז - הכל על תולעים אדומות - אשד נבו

הודעהעל ידי ראובן אורן » 18 יולי 2009,14:04

רננה, אני חושב שהתהליך שאת מתארת, הוא התהליך הכי טבעי ששמעתי עליו עד כה !

מעתיק את ההודעה שלךך לראש הפורום

שבוע טוב, ראובן
מנהל פורום - גינון אורגני ואקולוגי - הדרכה ויעוץ

באדמה בריאה - גדלים צמחים בריאים
צמחים בריאים - לא סובלים ממזיקים
סמל אישי של המשתמש
ראובן אורן
מנהל ראשי
מנהל ראשי
 
הודעות: 30208
הצטרף: 05 יוני 2006,14:04
מיקום: זכרון יעקב

Re: מאמר מרוכז - הכל על תולעים אדומות - אשד נבו

הודעהעל ידי נדב.ק » 29 מרץ 2011,14:04

רננה שלום,
יש לי 2 קומפוסטרים , האחד מלא לגמרי, ואת השני התחלתי היום.
הראשון, בינתיים עובד וייקח בערך עוד 3 חודשים עד שהכל ייתפרק.
לאחר מכן אני מעוניין להכניס לשם את התולעים, כדי שיהפכו את הקומפוסט( לאחר התהליך שיוצר את החימום ) שנוצר להומס.
1. האם זה מומלץ?
2. איך כדאי להפריד את התערובת המוכנה לאחר מכן?
3. את גרעין הרבייה אני מעוניין להתחיל לגדל באדנית גדולה , מה את אומרת?
נדב.ק
גנן באימונים
 
הודעות: 123
הצטרף: 26 מרץ 2011,14:04

Re: מאמר מרוכז - הכל על תולעים אדומות - אשד נבו

הודעהעל ידי ראובן אורן » 31 מרץ 2011,14:04

נדב.ק כתב:רננה שלום,
יש לי 2 קומפוסטרים , האחד מלא לגמרי, ואת השני התחלתי היום.
הראשון, בינתיים עובד וייקח בערך עוד 3 חודשים עד שהכל ייתפרק.
לאחר מכן אני מעוניין להכניס לשם את התולעים, כדי שיהפכו את הקומפוסט( לאחר התהליך שיוצר את החימום ) שנוצר להומס.
1. האם זה מומלץ?
2. איך כדאי להפריד את התערובת המוכנה לאחר מכן?
3. את גרעין הרבייה אני מעוניין להתחיל לגדל באדנית גדולה , מה את אומרת?


נדב
רננה לא ביקרה כאן כבר הרבה זמן...

את הקומפוס במיכל המלא, ערבב היטב, ככל אשר תוכל ואחרי כן, הכנס לתוכו את התולעים שלך
לא צריך שום דבר יותר מזה.

רוצה לפנק אותן יותר? תשיג דלי או חצי דלי של 'זבל סוסים' - רק חשוב לוודא שהסוסים לא קיבלו בשבועיים האחרונים, טיפול נגד תולעים - 'תילוע'.

התולעים האדומות, מאוד אוהבות זבל סוסים והן יחגגו אצלך בקומפוסטר
מנהל פורום - גינון אורגני ואקולוגי - הדרכה ויעוץ

באדמה בריאה - גדלים צמחים בריאים
צמחים בריאים - לא סובלים ממזיקים
סמל אישי של המשתמש
ראובן אורן
מנהל ראשי
מנהל ראשי
 
הודעות: 30208
הצטרף: 05 יוני 2006,14:04
מיקום: זכרון יעקב

Re: מאמר מרוכז - הכל על תולעים אדומות

הודעהעל ידי נדב.ק » 02 אפריל 2011,14:04

תודה...
קראתי בכמה מקומות שאם הקומפוסט לא סיים את תהליך ההתפרקות שלו ועדיין מתחמם, זה יכול להרוג את התולעים.
השאה שלי בנושא היא, בקומפוסטר יחסית לא קטן, כאשר אין מחיצה עם האדמה, נתולעים יכולים פשוט לברוח לאדמה או לפינות פחות חמות , לא?
אם זה אפשרי, אני באמת מעדיף שהתולעים ייכנסו לקומפוסטר ויעבדו על כל החומר שם שעדיין אפילו לא הפך לקומפוסט...מה אתה אומר?
נדב.ק
גנן באימונים
 
הודעות: 123
הצטרף: 26 מרץ 2011,14:04

Re: מאמר מרוכז - הכל על תולעים אדומות

הודעהעל ידי נדב.ק » 02 אפריל 2011,14:04

אגב משהו נוסף,
הורדתי את המצגת של הבחור הזה לא זוכר את שמו, הוא עשה מהקומפוסטרים פרוייקט ראוי לציון....
למרות שהוא עדיין סוגר את הכל בתוך מבנים ולא בערימות בשטח...
נדב.ק
גנן באימונים
 
הודעות: 123
הצטרף: 26 מרץ 2011,14:04

Re: מאמר מרוכז - הכל על תולעים אדומות

הודעהעל ידי ראובן אורן » 02 אפריל 2011,14:04

בערימה קלאסית של הרבה חומר המוכנס בבת אחת ו..לא מוסיפים יותר חומר חדש, יש את התנאים הקלאסיים למעבר הערימה משלב לשלב - מהמזופילי - 'פירוק סוכרים' לשלב התרמופילי - ה'בעירה'.
בערימה סטנדרטית, כמו שאצל רובנו, הכנסת החומר היא לאורך זמן ו2 התהליכים מתערביים כל הזמן.

בכל מקרה, ב 2 המצבים, יצורי האדמה השונים, יודעים לברוח לשולי הערימה כשהחום מתגבר. לכן אין סיכוי 'לבשל' את התולעים האדומות !

הן לא יברחו לאדמה ! אין להן כל סיבה לכך! כי הן לא 'תולעי אדמה' כמו השלשולים.

ויותר מכך, התחתית ללא המכסה, תאפשר ניקוז טוב של עודפי נוזלים בפנים, אלא אם כן אתה רוצה לאגור נוזלים אלו, כמו אחרים שעושים זאת. ואז, המיכל של התולעים יהיה עם תחתית מחוררת המונחת על כלי לאיסוף הנוזלים שהם למעשה - 'הומוס נוזלי'
מנהל פורום - גינון אורגני ואקולוגי - הדרכה ויעוץ

באדמה בריאה - גדלים צמחים בריאים
צמחים בריאים - לא סובלים ממזיקים
סמל אישי של המשתמש
ראובן אורן
מנהל ראשי
מנהל ראשי
 
הודעות: 30208
הצטרף: 05 יוני 2006,14:04
מיקום: זכרון יעקב

Re: מאמר מרוכז - הכל על תולעים אדומות

הודעהעל ידי ראובן אורן » 02 אפריל 2011,14:04

נדב.ק כתב:אגב משהו נוסף,
הורדתי את המצגת של הבחור הזה לא זוכר את שמו, הוא עשה מהקומפוסטרים פרוייקט ראוי לציון....
למרות שהוא עדיין סוגר את הכל בתוך מבנים ולא בערימות בשטח...



בהתחלה זה מרשים מאוד..
אבל לאחר שקוראים את מה שכתב 'ארץ הצבי' - פשוט מאוד מכניס את התולעים לקומפוסטר רגיל והן מתרבות שם בלי סוף ונהנות מהחיים

וכן 'אודי החופר' - מרכז את הפסולת האורגנית בתוך שק 'באלה' גדול ולתוכו הכניס תולעים + זבל סוסים והן כמובן חוגגות שם, בלי סוף
בלי 'מיכלים מיוחדים', בלי מרססי מים, בלי אינדיקטורים ללחות ושאר "שעונים"
מנהל פורום - גינון אורגני ואקולוגי - הדרכה ויעוץ

באדמה בריאה - גדלים צמחים בריאים
צמחים בריאים - לא סובלים ממזיקים
סמל אישי של המשתמש
ראובן אורן
מנהל ראשי
מנהל ראשי
 
הודעות: 30208
הצטרף: 05 יוני 2006,14:04
מיקום: זכרון יעקב

Re: מאמר מרוכז - הכל על תולעים אדומות

הודעהעל ידי נדב.ק » 04 אפריל 2011,14:04

מסכים איתך...
אני אכין גרעין רבייה נוסף בצד, ואכניס חלק מהן לקמפוסטר...נראה לי שהן תשרדנה שם...מדי פעם אני ארטיב את הערימה כדי שתיהיה להן לחות מתאימה..
אין לי כרגע זבל סוסים זמין....איך זבל עופות?
נדב.ק
גנן באימונים
 
הודעות: 123
הצטרף: 26 מרץ 2011,14:04

Re: מאמר מרוכז - הכל על תולעים אדומות

הודעהעל ידי ראובן אורן » 05 אפריל 2011,14:04

נדב.ק כתב:מסכים איתך...
אני אכין גרעין רבייה נוסף בצד, ואכניס חלק מהן לקמפוסטר...נראה לי שהן תשרדנה שם...מדי פעם אני ארטיב את הערימה כדי שתיהיה להן לחות מתאימה..
אין לי כרגע זבל סוסים זמין....איך זבל עופות?


על פי המידע שהצטבר כאן בפורום, הן משתגעות על זבל סוסים, בסרטוני וידאו ראיתי מפעלי ענק להומוס המייבשים 'זבל פרות' ומזינים בו את התולעים. זבל עופות לא מתאים לתולעים - מתאים יותר כ'סטארטר' לערימת הקומפוסט, עקב הכמות הגדולה של חיידקים ופטריות מעכלי תאים, שהוא מכיל.

הכי טוב, תשתמש במיכל כלשהו, עם תחתית מחוררת שמתחתיו 'מגש' כלשהו, לאיסוף הנוזלים. פשוט תוסיף כל הזמן חומר אורגני טרי מהמטבח ותמיד כסה אותו בשכבה של חומר טרי מהגינה - צמחי בר, עשבונים.. כדי להשאיר הערימה מאווררת
מיקום - לא בשמש! צל מוחלט.
כמה שפחות תפתח את המכסה, פחות תפריע להן והן ישגשגו
הוספה של כמה ליטרים זבל סוסים, מפעם לפעם, תזרז את הריבוי הטבעי שלהן.
מנהל פורום - גינון אורגני ואקולוגי - הדרכה ויעוץ

באדמה בריאה - גדלים צמחים בריאים
צמחים בריאים - לא סובלים ממזיקים
סמל אישי של המשתמש
ראובן אורן
מנהל ראשי
מנהל ראשי
 
הודעות: 30208
הצטרף: 05 יוני 2006,14:04
מיקום: זכרון יעקב

Re: מאמר מרוכז - הכל על תולעים אדומות

הודעהעל ידי זוהר218 » 09 אפריל 2011,14:04

לא צריך שום דבר מיוחד לגידול תולעים. בתור מגדל ותיק שניסה הרבה שיטות הגעתי למסקנה שהכל שטויות.
תנו להן אוכל ורטיבות והן יעבדו. ראו שיטת רננה. אפשר לזרוק לערימת קומפוסט או לקומפוסטר. כשהערימה בוערת הן יורדות למטה והצידה.כשיש קור הן מתקבצות לאיזור רקוב וחם.
אצלי הן גדלות בתוך ארגז לחם עם חורים. בפנים זבל סוסים ומי גשם.
יש גם מושבה בערימת הקומפוסט. חסל סדר הפיכה וסידור. נותן מים בלבד. מחכה , מקבל ערימת הומוס. רוצה להזיע? הופך את הערימה מרטיב ואחרי פעמיים יש קומפוסט.
לשיטה החורנית יש גם חסרונות: בחורף כל הגינה מלאה אדומות שלא שורדות, אבל מי שרוצה הרפתקאות שישלם.
לסיכום:
חופן תולעים בערימת זבל אורגני ומים.
אם מציקים להם יש נזקים.
לא להסתכל שבועיים ותראו שיגשוג.
זוהר218
גנן עם עתיד
 
הודעות: 586
הצטרף: 20 אוקטובר 2008,14:04
מיקום: גן נר

Re: מאמר מרוכז - הכל על תולעים אדומות

הודעהעל ידי נדב.ק » 09 אפריל 2011,14:04

לא הבנתי את החסרון
הן בורחות מהמתקן ?
אני מתכוון להכניס אותן בעיקר לקומפוסטר, ועוד מתקן נוסף לגרעין רבייה נוסף,כדי שאם יקרה משהו לא ילכו כולן...
כרגע בתוך הקומפוסטר הקטן ( בערך 340 ליטר ) החומר עדייין עובד, לא סיים, אפילו קצת מסריח עדיין.
כמה זמן נראה לך שייקח להן לחסל את הערימה הזאת? אני מכניס משהו כמו 100 תולעים בהתחלה, אני מניח שעם הזמן הן תתרבנה...
בשלב הבא כשאני אבין שנגמרת כמות האוכל, אני אכניס איזו תבנית פלסטיק, עם חורים מספיק גדולים לתולעים, ואוכל טרי. אני מניח שהן תעלנה למעלה ואז אוכל להוציא את הדשן המוכן..
נדב.ק
גנן באימונים
 
הודעות: 123
הצטרף: 26 מרץ 2011,14:04

Re: מאמר מרוכז - הכל על תולעים אדומות

הודעהעל ידי ראובן אורן » 09 אפריל 2011,14:04

ראה מה כתבתי בשרשור מקביל

viewtopic.php?f=9&t=4221
מנהל פורום - גינון אורגני ואקולוגי - הדרכה ויעוץ

באדמה בריאה - גדלים צמחים בריאים
צמחים בריאים - לא סובלים ממזיקים
סמל אישי של המשתמש
ראובן אורן
מנהל ראשי
מנהל ראשי
 
הודעות: 30208
הצטרף: 05 יוני 2006,14:04
מיקום: זכרון יעקב

Re: מאמר מרוכז - הכל על תולעים אדומות

הודעהעל ידי נדב.ק » 10 אפריל 2011,14:04

קראתי בעיון..תודה
אני מעלה בעיה שכבר קראתי עליה לא מעט כולל כאן בפורום.
אני לא מצליח להיפתר מהברחשים האלו...
מעל כל ערימת זבל מהמטבח ( כמובן לא בשר או דגים ) אני שם הרבה מאוד עלים יבשים עשב מהגינה וכד'.
נראה כאילו לא משנה מה אני אעשה הם כבר שם...ולא מתכוונים לעזוב...
שמתי אפילו את המדבקות הצהובות ליד הקומפסטר, והם כמובן נדבקים אבל יש כל כך הרבה שזה לא ממש עוזר...יש פתרון אחר?
נדב.ק
גנן באימונים
 
הודעות: 123
הצטרף: 26 מרץ 2011,14:04

הבא

חזור אל גינון אורגני ואקולוגי - של פורטל 'כאן נעים'

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־76 אורחים

cron