מתי קוטפים פלפלים חריפים?ובכן, ישנם מספר שלבים בהתפתחות הפלפל שבהם אולי תחליטו שיש לקטוף את הפלפל.
- התפתחות ראשונית
הפלפל ירוק, עדיין גדל, מתאפיין לרוב בצבע ירוק שאינו מתמזג עם שאר הגדילה (בין אם מדובר בצבע כהה או בהיר יותר), יצור הקפסאיצין בתחילתו או לא קיים (חריפות מינימלית או לא כלל), הזרעים אינם בוגרים וטעמו "ירוק".
- התפתחות מתקדמת
הפלפל ירוק, כבר אינו גדל, מתאפיין לרוב בצבע ירוק המתמזג עם שאר הגדילה, יצור הקפסאיצין בשיאו (החריפות קיימת ורמתה משתנה בהתאם לזן/מין ותזמון הקטיפה), הזרעים בשלבי הבגרות (ניתן למצוא פלפל ירוק עם זרעים בוגרים) וברוב המינים כבר יש תרכובות טעם וסוכרים (הטעם קיים, אך לא בשיאו).
- תחילת ההבשלה
הפלפל מתחיל לשנות צבעו (בזנים מסוימים משנה לצבע ראשוני), מן הסתם אינו גדל, מתאפיין בגווני ביניים כמו חום, שחור, סגול או מקטעים של צבעים מעורבבים, כאן יצור הקפסאיצין פסק וחלקו מומר לסוכרים (בנקודה זו חריפות הפלפל בשיאה), הזרעים בוגרים ויצור הסוכרים המתמשך מוסיף לטעם.
- הבשלה סופית
הפלפל בצבעו הסופי (משתנה מזן לזן), אינו גדל, מתאפיין לרוב בצבע אחיד שהוא גם צבעו הסופי (אדום, כתום, צהוב, לבן וכו'), יצור הקפסאיצין אינו קיים והריכוז פוחת בזמן שקפסאיצין מומר לסוכרים (חריפות גבוהה, אך פחותה מהשלב הקודם), הזרעים בוגרים והטעם הבשל בשיאו.
שורה תחתונה זה מסתכם בהעדפה האישית של המגדל. יש כאלו המעדיפים את הטעם של הפלפל בזמן ההתפתחות המתקדמת, יש כאלו המעדיפים את החריפות המקסימלית בתחילת ההבשלה ויש כאלו המעדיפים את טעם הפלפל הבשל.
האם השקיה מרובה משפיעה על הצמח?אם נתעלם לרגע מהעובדה שהשקיה עודפת עלולה לגרום למחסור בחמצן זמין וכתוצאה מוות וריקבון, בצקת ותופעות נוספות שאינן נעימות כלל, נבין שישנה חשיבות נוספת להשקיה בפלפלים חריפים.
ראשית עלינו להבין שיצור הקפסאיצין בפלפלים (התרכובת האחראית על תחושת החריפות) הוא מנגנון הגנה האמור להבטיח את המשכיות מאגר הגנים. כפי שכבר ניחשתם, יונקים (כולל בני-אדם) אינם קהל היעד של הפלפלים. קפסאיצין משפיע אך ורק על יונקים וזאת כדי להבטיח שהפרות יאכלו על ידי ציפורים שיפיצו בתורן את הזרעים ברחבי העולם. בשביל אותן ציפורים, גם הפלפל החריף בעולם הוא עוד גמבה עם טעם מעניין.
מנגנון דומה הוא יצור הניקוטין בטבק. כאשר הצמח חש שהוא בסכנה קיומית, כגון פגיעה ברקמות, הוא מייצר ניקוטין עודף ומפיצו ברקמותיו על מנת לדחות מזיקים וטורפים אפשריים.
לזנים ואפילו מינים מסוימים יש נטייה גנטית ליצור ריכוז קפסאיצין מסוים, אך הריכוז המדויק מוכתב על ידי התנאים שבהם גדל הצמח. ככל שהצמח חש שהסיכוי להפיץ את זרעו קטן, כך יגדל יצור הקפסאיצין. כמה שפחות פרות, כך יגדל ריכוז הקפסאיצין בכל פלפל. כאשר התנאים אינם מטיבים עם הצמח, יצור הקפסאיצין יוגבר. תנאים כמו חום קיצוני או במקרה שלנו, מחסור במים יגדילו את ריכוז הקפסאיצין בפלפלים. מכוון והבדלי התנאים, גם הקלים ביותר, משפיעים את ריכוז הקפסאיצין, צמח אחד עלול להפיק פלפלים ברמת חריפות משתנה. מעבר לכך, מכוון ופלפלים מייצרים קפסאיצין רק בשלב מאוד מסוים בהתפתחותם, ניתן למצוא פלפלים בעלי ריכוז קפסאיצין שונה על אותו הצמח, בו-זמנית.
לסיכום, צמח מפונק אינו מפיק פלפלים חריפים כמו אלו של צמח מולחץ.
כמה שמש אוהבים פלפלים?נתחיל בכך שפלפלים כסוג אוהבים שמש מאוד. ככל שתספק להם יותר אור, כך יגדלו בקצב מהיר יותר. נכון מינים מסוימים אכן רגישים יותר לאור חזק, עם דגש על אור מהקצה הכחול, אך לפלפלים יש דרך מעולה להתמודד עם אור חזק - אנתוציאנין. מדובר בפיגמנט שהצמחים מייצרים על מנת לסנן אור כחול קיצוני, שהוא למעשה האור האחראי להיווצרות כוויות. הנטייה לריכוז אנתוציאנין מסוים היא גנטית בהתאם לרגישות הצמח לאור. אנתוציאנין הוא פיגמנט שצבעו נקבע על ידי רמת החומציות בסביבתו ולכן בפלפלים הוא לרוב מופיע בצבע סגול או בריכוזים גבוהים יותר כסגול כהה הנדמה כשחור.
דוגמה לצמח בעל יצור אנתוציאנין מוגבר למחצה:
Capsicum chinense (זן 'Pimenta De Neyde')תופעת לוואי של שמש חזקה שכן משפיעה על צמחים היא חום. בזמן שזנים ואפילו מינים מסוימים משגשגים חום הקיצי בארצנו הקטנה, אחרים לא ישגשגו ואפילו ימותו. דוגמה טובה לכך הוא המין
Capsicum pubescens, אחד המינים המתורבתים הראשונים שמקורו בדרום אמריקה. מכוון וסביבתו הטבעית אינה עשירה בשמש וכתוצאה טמפ' נמוכות, המין ככלל אינו מורגל לטמפ' גבוהות כמו בקיץ הישראלי. לכן מין כזה יש לשמור תמיד בצל ואפילו להנביט בזמן העונות הקרות כך שיהיה עמיד דיה כשיגיע הקיץ. במידה ותמצאו דרך לספק שמש מלאה, אך ללא החום, כנראה שיגדל לך צמח מפלצתי למדי. צמחים ממין זה נודעים בכך שמגיעים לגבהים של מעל חמישה מטרים בנקודה מסוימת בחייהם.
לסיכום, אור הוא תמיד דבר מבורך. לפלפלים ישנם מנגנון טבעי העוזר להם להתמודד עם אור קיצוני. חום לעומת זאת, תלוי מאוד בזן/מין.
האם ישנן דרכים לשנות את גדילת הצמח ובכך למעשה להגדיל היבול?נתחיל בכך שבנושא האמור ישנן המון גישות שונות ומשונות. הראשונה והבולטת היא לקטום צמתים על מנת לעודד צמיחה רוחבית. לאלו המגדלים פלפלים כצמח עונתי זו אולי שיטה יעילה, אך בתור אחד הרואה בצמחים שלי כהשקעה לשנים הבאות, נמנע מכך.
פלפלים אוהבים לגדול, במיוחד לגובה. כל הצמחים שלי באופן אישי מגיעים לגובה של כשני מטרים בשנה הראשונה או לפחות מתקרבים לכך, בהתאם למין וזן כמובן. כאשר הצמח גדל בצורה בריאה ותקינה כפי ש-ה' תכנן, יגדלו שלוחות נוספות לרוחב, מה שיוצר גדילה מפוארת במיוחד.
דרכים לעודד את אותה הגדילה הן:
- מניעת פריחה באמצעות עודף חנקן ו/או קטיפה ידנית (צמח הנותן פרי מקדיש את כל האנרגיה שבו לכך ולכן, צמח שאינו נותן פרי גדל מהר יותר)
- הספקת מרווח השרשה בריא (קצב הגדילה קשור ישירות לקצב ההשרשה)
דרכים אלו בשיתוף עם כל אחת מהגישות הנפוצות, יגררו גדילה מוגברת. בסופו של דבר אותה גדילה מוגברת תפיק יותר פלפלים.
בגישה שלי הצמח יפיק עשרות עד מאות פלפלים בשנה הראשונה ובעקבות הצמיחה המחודשת בשנה לאחר-מכן, יפיק אלפים.
כיצד להכין הפלפלים לקראת החורף?ובכן, מינים שונים מתמודדים עם טמפ' שונות בצורה שונה. מבלבל? אולי טיפה.
Capsicum pubescens, אותו מין שציינתי מעל כרגיש לחום הוא גם עמיד לקור בצורה יוצאת דופן. באזורי צמחים מהמין האמור לא רק שורדים את החורף, אלא ממשיכים לגדול.
רוב המינים לעומת זאת אכן מפגינים צורה של נשירת עלים והפסקת גדילה מוחלטת, אך ישרדו את החורף ועם ההתחממות הראשונית, יחדשו גדילה. אין צורך בקטום ענפים.
קטום כן נחוץ כאשר מדובר במינים רגישים ואתם, במקרה, גרים באזור שבו יש כפור. הקטום נחוץ מכוון והצמחים פשוט מאוד לא ישרדו את החורף ויש להכניסם למבנה מגונן, אפילו לתוך ביתכם. בהנחה שאין לכם תאורת לחץ-גבוה זמינה בבית, אין לכם דרך לקיים את הצמחים ולכן חכם לקטום את כל הענפים הראשיים מכל אותם ענפיים משניים על מנת להקל על הצמח.
האם פלפלים מעדיפים חומציות או בסיסיות?ובכן זה פשוט למדי. פלפלים גדלים בטווח חומציות של 5.5-6.5 pH, כאשר חריגה מהטווח תגרור קושי בקליטת מזינים וכתוצאה בעיות קשות בהתפתחות וקיום הצמח. ההעדפה היא באזור ה-6-6.5 pH.
הנבטהבנוגע למשך נביטת הזרעים, זה דיי תלוי במין המדובר. רוב המינים הנפוצים נובטים בתוך כשבוע במידה והתנאים טובים, אך מינים אחרים רגישים יותר לשינוי בתנאי הנביטה ועלולים לקחת עד חודש ואפילו יותר במידה והזרעים אינם טריים. הכל תלוי בפלפל.
זמן ההנבטה האידאלי הוא לרוב באזור ינואר-פברואר בתנאים סגורים, או מרץ-אפריל בחוץ. העיקרון הוא כמה שיותר מוקדם כדי שהצמחים יהיו גדולים דיה לספק יבול מרשים. במידה ואתה יכול לספק אור וטמפ' של כ-28 מעלות (עם חריגה למעלה ולמטה) לנביטה, אפשר להנביט כל השנה.
מקווה שעזרתי קצת.